Thursday, February 8, 2018

Université du Québec à Montréal: Poste de professeur en biochimie analytique

L’entrée en fonction est prévue au 1er juin 2018 sous réserve des autorisations budgétaires requises.
L’UQAM recherche des candidates et candidats qualifiés afin de renouveler son corps professoral et assurer un développement de qualité dans tous les domaines d’activités.
Le Département de chimie sollicite des candidatures pour un poste de professeure ou de professeur en biochimie analytique menant à la permanence. Les candidates et candidats proposant une thématique de recherche reliée à l’enzymologie, la biophysique et/ou la biochimie moléculaire sont particulièrement encouragés(es) à postuler.
Le département de chimie compte plus d’une vingtaine de professeurs regroupés au sein de groupes de recherche œuvrant dans des créneaux importants de la chimie et de la biochimie, telle la chimie physique, la synthèse et catalyse, la chimie de l’environnement, la chimie des matériaux et la biochimie moléculaire. Le département abrite les centres de recherche NanoQAM et PharmaQAM, une chaire de recherche stratégique, trois chaires de recherche du Canada et est affilié au centre de recherche BIOMED. Le département de chimie offre de nombreux programmes d’études aux trois cycles; baccalauréat en biochimie, baccalauréat en chimie, des maîtrises en biochimie et chimie, un doctorat en chimie et un doctorat en biochimie. Pour des informations supplémentaires sur le département de chimie et ses programmes, prière de consulter: https://chimie.uqam.ca/
SOMMAIRE DE LA FONCTION:
  • Enseignement et encadrement aux trois cycles
  • Recherche dans le domaine
  • Services à la collectivité
EXIGENCES:
  • Posséder un doctorat en biochimie, biophysique, biologie moléculaire ou dans une discipline connexe.
  • Avoir poursuivi une formation postdoctorale et posséder une expertise reconnue en lien avec la biochimie analytique.
  • Avoir démontré une excellente aptitude en recherche.
  • Avoir la capacité d’établir un programme de recherche autonome et novateur dans le domaine afin d’obtenir des fonds de recherche d’organismes subventionnaires majeurs.
  • Participer à l’enseignement aux trois cycles et à l’encadrement d’étudiants des programmes de maîtrise et de doctorat en biochimie.
  • Maîtriser le français à l’oral et à l’écrit; la candidature d’une personne qui ne maîtrise pas le français pourra être considérée. Les personnes recrutées qui ne maîtrisent pas le français à leur entrée en fonction bénéficient d’une aide à l’apprentissage du français.
DATE D’ENTRÉE EN FONCTION: 1er JUIN 2018
TRAITEMENT: Selon la convention collective UQAM-SPUQ
L’Université du Québec à Montréal souscrit à un programme d’accès à l’égalité en emploi. De ce fait, elle invite les femmes, les autochtones, les membres des minorités visibles, des minorités ethniques et les personnes en situation de handicap qui réponde nt aux exigences du poste à soumettre leur candidature. Nous encourageons les personnes qui s’identifient à l’un ou l’autre de ces groupes à remplir le Questionnaire d’identification à la présente adresse et à le joindre à leur dossier de candidature : www.rhu.uqam.ca/visiteurs/egalite/QuestionnaireAccesEgalite.pdf. La priorité sera donnée aux Canadiennes, Canadiens et aux résidentes, résidents permanents.
Les personnes intéressées doivent soumettre une lettre de candidature datée et signée, un curriculum vitae complet, une proposition de recherche de type CRSNG volet à la découverte (5 pages), un budget de démarrage (1 page), un exposé sur la philosophie d’enseignement (1 page) assemblés en un seul document PDF. Le dossier doit également inclure trois lettres de recommandation. Celles-ci doivent être transmises directement par les signataires. Le dossier complet doit être envoyé AVANT LE 1er MARS 2018, 17 h à:
Comité de sélection
Département de chimie
Université du Québec à Montréal
C.P. 8888, Succursale Centre-Ville
Montréal (Québec) H3C 3P8
Courriel: biochimieanalytique@uqam.ca

Université du Québec à Montréal: Poste de professeur en chimie analytique

L’entrée en fonction est prévue au 1 er septembre 2018 sous réserve des autorisations budgétaires requises.
L’UQAM recherche des candidates et candidats qualifiés afin de renouveler son corps professoral et assurer un développement de qualité dans tous les domaines d’activités.
Le département de chimie de l’Université du Québec à Montréal sollicite des candidatures pour un poste régulier de professeure, professeur à temps plein en chimie analytique. Les candidatures provenant de tous les domaines de la chimie analytique seront considérées, mais une spécialisation avec application à l’environnement, aux matériaux ou aux systèmes biologiques sera considérée comme un atout majeur. La candidate, le candidat doit présenter un programme de recherche principalement dans le domaine de la chimie analytique. La personne retenue pourra utiliser l’infrastructure de recherche sous la gestion du centre institutionnel NanoQAM.
SOMMAIRE DE LA FONCTION
  • Enseignement et encadrement aux trois cycles
  • Recherche dans le domaine
  • Services à la collectivité

EXIGENCES

  • Doctorat en chimie
  • Expérience postdoctorale ou industrielle
  • Capacité à enseigner la chimie analytique
  • Capacité à développer un programme de recherche dynamique pouvant être financé par les organismes subventionnaires majeurs
  • Excellent dossier de publications
  • Capacité à établir des collaborations intra et extra-institutionnelles
  • Maîtrise du français, tant à l’oral qu’à l’écrit
DATE D’ENTRÉE EN FONCTION : 1 er SEPTEMBRE 2018
TRAITEMENT: Selon la convention collective UQAM-SPUQ
L’Université du Québec à Montréal souscrit à un programme d’accès à l’égalité en emploi. De ce fait, elle invite les femmes, les autochtones, les membres des minorités visibles, des minorités ethniques et les personnes en situation de handicap qui répondent aux exigences du poste à soumettre leur candidature. Nous encourageons les personnes qui s’identifient à l’un ou l’autre de ces groupes à remplir le Questionnaire d’identification à la présente adresse et à le joindre à leur dossier de candidature : www.rhu.uqam.ca/visiteurs/egalite/QuestionnaireAccesEgalite.pdf. Nous encourageons toutes les candidates, tous les candidats qualifiés à postuler; la priorité sera toutefois accordée aux Canadiennes, Canadiens ainsi qu’aux résidentes, résidents permanents.
Les personnes intéressées doivent soumettre une lettre de présentation, un curriculum vitae détaillé en français, daté et signé, une proposition de recherche de cinq pages, un budget de démarrage, un exemplaire des publications pertinentes ainsi qu’un énoncé de leurs intérêts en enseignement. Les candidates, les candidats doivent aussi s’assurer que trois lettres de recommandation, envoyées directement par les répondants, ainsi que leur dossier complet soient transmis directement par voie électronique suivi d’une version papier AVANT LE 1 ER AVRIL 2018, 17 h à:
Monsieur Alexandre Gagnon, professeur
Président du comité de sélection
Département de chimie
Université du Québec à Montréal
C.P. 8888, Succursale Centre-ville
Montréal (Québec) H3C 3P8
Courriel : gagnon.alexandre@uqam.ca

Friday, January 19, 2018

Queen's University: Tenure Track Faculty Position in Analytical Chemistry

The Department of Chemistry at Queen’s University invites applications for a Tenure- track faculty position at the rank of Assistant Professor with specialization in Analytical Chemistry, with a preferred starting date of July 1, 2018.

Candidates must have a PhD or equivalent degree completed at the start date of the appointment. The main criteria for selection are academic research and teaching excellence. The successful candidate will provide evidence of high quality scholarly output that demonstrates potential for independent research leading to peer assessed publications and the securing of external research funding in the general area of Analytical Chemistry. The successful candidate will also demonstrate strong potential for outstanding teaching contributions at both the undergraduate and graduate levels, and an ongoing commitment to academic and pedagogical excellence in support of the department’s programs. Candidates must provide evidence of an ability to work collaboratively in an interdisciplinary and student-centred environment. The successful candidate will be required to make substantive contributions through service to the department, the Faculty, the University, and/or the broader community. Salary will be commensurate with qualifications and experience.  This position is subject to final budgetary approval by the University.

The University invites applications from all qualified individuals. Queen’s is committed to employment equity and diversity in the workplace and welcomes applications from women, visible minorities, Aboriginal peoples, persons with disabilities, and LGBTQ persons. All qualified candidates are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadian citizens and permanent residents of Canada will be given priority.

To comply with federal laws, the University is obliged to gather statistical information as to how many applicants for each job vacancy are Canadian citizens / permanent residents of Canada. Applicants need not identify their country of origin or citizenship; however, all applications must include one of the following statements: “I am a Canadian citizen / permanent resident of Canada”; OR, “I am not a Canadian citizen / permanent resident of Canada”. Applications that do not include this information will be deemed incomplete.

A complete application consists of:

  • a cover letter (including one of the two statements regarding Canadian citizenship / permanent resident status specified in the previous paragraph);
  • a current Curriculum Vitae (including a list of publications);
  • a statement of research interests;
  • a statement of teaching interests and experience (including teaching outlines and evaluations if available); and,
  • ghree letters of reference to be sent directly to Prof. Hans-Peter Loock at depthead@chem.queensu.ca.

The deadline for applications is February 28, 2018. Applicants are encouraged to send all documents in their application packages electronically as PDFs to Prof. Hans-Peter Loock at depthead@chem.queensu.ca, although hard copy applications may be submitted to:

Hans-Peter Loock
Professor and Department Head
The Department of Chemistry
90 Bader Lane Queen’s University Kingston, Ontario CANADA K7L 3N6

The University will provide support in its recruitment processes to applicants with disabilities, including accommodation that takes into account an applicant’s accessibility needs.  If you require accommodation during the interview process, please contact Barb Armstrong in The Department of Chemistry, at barb@chem.queensu.ca.

Academic staff at Queen’s University are governed by a  Collective Agreement between the University and the  Queen ’s  University Faculty Association  (QUFA), which is posted at http://queensu.ca/facultyrelations/faculty-librarians-and-archivists/collective-agreement and at http://www.qufa.ca.

Friday, December 22, 2017

Dr. Heather Reader hired by Memorial University

Congratulations to Dr. Heather Reader, who has been hired as a tenure-track faculty member in the Department of Chemistry at Memorial University. Dr. Reader is a biogeochemist who researches dissolved organic matter in marine environments. She completed her B.Sc. in chemistry at the University of Calgary, followed by a Ph.D. at the University of Georgia. She then held postdoctoral fellowships at the Technical University of Denmark and Lund University.

You can read more about Dr. Reader's research on her website:
http://heather-reader.com/bio/

Congratulations Professor Reader!

Saturday, December 9, 2017

Simon Fraser University: Nuclear Medicinal Chemistry

The Department of Chemistry at Simon Fraser University together with the Life Sciences division of TRIUMF, Canada's national laboratory for particle and nuclear physics, invite applications from qualified candidates for a tenure-track Assistant Professor position in Nuclear Medicinal Chemistry. With the goal of leading our expansion into nuclear medicine, it is our vision that this jointly funded position will strengthen the connection between SFU’s Nuclear Science Program and TRIUMF. The appointment is intended to take effect in September 2018, subject to final budgetary approval.

Outstanding candidates with a commitment to excellence in research and teaching are being sought for this position. The successful candidate will make use of the Life Science facilities at TRIUMF, and state-of-the-art research facilities at SFU (e.g. SFU High-Throughput Screening Facility, 4D Labs), to develop and maintain both an innovative, externally funded research program, and an excellent teaching record at both the undergraduate and graduate levels in Chemistry. Candidates working broadly in the area of nuclear medicine are encouraged to apply. All applicants will have a PhD degree and will normally have relevant. postdoctoral or industrial experience.

While all qualified candidates are encouraged to apply, Canadians and Permanent Residents will be given priority.

Simon Fraser University is committed to employment equity and welcomes applications from all qualified women and men, including visible minorities, persons of aboriginal heritage, persons with disabilities, and LGBTQ-identified persons.

Applicants should send a complete resume, a concise research proposal, a description of teaching interest and experience, and a list of three individuals willing to act as referees with their addresses, telephone and/or fax numbers, and e-mail addresses. All correspondence should be sent to:

Dr. Dipankar Sen, Professor and Chair
Department of Chemistry
Simon Fraser University
8888 University Drive
Burnaby BC VSA 1S6 Canada
E-mail: chemchr@sfu.ca

The competition will remain open until the position is filled. Screening of applications will commence on January 15, 2017.

Please note: We thank all applicants for their interest, however, only those selected for interviews will be contacted. Please note that under the University Act,personal information that is required by the University for academic appointment competitions will be collected. For further details see the Collection Notice.

Tuesday, December 5, 2017

Ryerson University: Chemical Biology

The Opportunity
The Department of Chemistry and Biology in the Faculty of Science at Ryerson University invites applications for a full-time tenure-track position in Chemical Biology at the Assistant Professor level, commencing July 1, 2018, subject to final budgetary approval.  This position is expected to synergize with, and complement current faculty interests, and sit at the interface of chemistry and biology. The Department of Chemistry and Biology is in a phase of dynamic growth, both at the undergraduate and graduate levels. In addition to Bachelor of Science degrees in Chemistry, Biomedical Science and Biology, the department offers Master’s and Doctoral programs in both Molecular Science and Environmental Applied Science and Management. We invite you to learn more by visiting us at http://www.ryerson.ca/cab/.
Responsibilities
As the department continues to expand its research activities, the new faculty member will: be responsible for teaching organic chemistry, biochemistry, and molecular or cell biology at an introductory level;  supervise at both the undergraduate and graduate levels; establish and maintain a strong externally-funded research agenda; collaborate with other university departments, partners and the community; participate in departmental and university service; and support curriculum development in undergraduate and graduate courses in the biomedical sciences, biology and/or chemistry programs, as required.
Qualifications
Candidates must have a demonstrated commitment to upholding the values of Equity, Diversity, and Inclusion as it pertains to service, teaching, and scholarly, research or creative activities and will be expected to demonstrate their ability to work with a diverse student population.  The ideal candidate will have an earned Ph.D. in Chemistry or Biology (or a closely related field), and post-doctoral experience that bridges Chemistry/Biochemistry with Molecular/Cell Biology, as well as a strong record of post-graduate research productivity (e.g., a strong publication record in high-impact journals & conferences). The successful candidate must be able to demonstrate an interdisciplinary working knowledge connecting organic chemistry, biochemistry and molecular (or cell) biology, both in their research and teaching.  In addition, to possessing a strong research profile, the successful candidate must demonstrate the ability to establish and maintain an independent, externally funded research program; demonstrate the potential for high-quality teaching in organic chemistry, biochemistry, and molecular or cell biology at an introductory level and curriculum development; possess the ability to effectively train highly qualified personnel (HQP); and demonstrate a capacity for collegial service.
Equity at Ryerson University
At the intersection of mind and action, Ryerson is on a transformative path to become Canada’s leading comprehensive innovation university. Integral to this path is the placement of equity, diversity and inclusion as fundamental to our institutional culture. Our current academic plan outlines each as core values and we work to embed them in all that we do.
Ryerson University welcomes those who have demonstrated a commitment to upholding the values of equity, diversity, and inclusion and will assist us to expand our capacity for diversity in the broadest sense. In addition, to correct the conditions of disadvantage in employment in Canada, we encourage applications from members of groups that have been historically disadvantaged and marginalized, including First Nations, Metis and Inuit peoples, Indigenous peoples of North America, racialized persons, persons with disabilities, and those who identify as women and/or 2SLGBTQ+. Please note that all qualified candidates are encouraged to apply; however, applications from Canadians and permanent residents will be given priority.

As an employer, we are working towards a people-first culture and are proud to have been selected as one of Canada’s Best Diversity Employers and a Greater Toronto’s Top Employer for 2015, 2016, and 2017. To learn more about our work environment, colleagues, leaders, students and innovative educational environment, visit www.ryerson.ca, check out @RyersonU@RyersonHR and @RyersonEDI on Twitter, and visit our LinkedIn company page.
How to Apply?
Applications should be submitted via the Ryerson Faculty Recruitment Portal (click on "Start Application Process" above). Deadline for submission is 11:59 PM on Sunday, January 7, 2018.
Interested candidates should prepare their application package as a single PDF file, and include the following;
  • cover letter & curriculum vitae;
  • statement of teaching interests and teaching philosophy that demonstrates commitment to effective teaching and curriculum development;
  • research proposal (up to 5 pages including figures and references). Research proposals should conform to the guidelines including prescribed section headings for the "free-form" portion of the NSERC Discovery Grants Program application - see http://www.nserc-crsng.gc.ca/ResearchPortal-PortailDeRecherche/Instructions-Instructions/DG-SD_eng.aspunder "Proposal" for details. Candidates should not submit any other part of the NSERC application aside from the free-form research proposal; and,
  • two (2) recent publications
Selected candidates will be required to submit a budget, and up to two (2) reference letters at a later date. Any confidential inquiries should be sent to the Departmental Hiring Committee Chair by e-mail to cabchair@ryerson.ca with the subject line “CAB Chemical Biology Candidate”.
Please indicate in your application if you are a Canadian citizen or a permanent resident of Canada.
The Department of Chemistry and Biology welcomes applications from those who would contribute to the further diversification of our staff, our faculty and its scholarship. Candidates who will expand our capacity for diversity in the broadest sense are encouraged to apply. Aboriginal candidates interested in working at Ryerson University are welcome to contact Ms. Tracey King, M.Ed., Aboriginal HR Consultant, Aboriginal Recruitment and Retention Initiative, at t26king@ryerson.ca.
This position falls under the jurisdiction of the Ryerson Faculty Association (RFA).

McGill University: Assistant Professor position in Computational/Theoretical Chemistry

Applications are invited for a tenure track Assistant Professor Position in Computational/Theoretical Chemistry. The Department seeks candidates who are committed to creating a vigorous, competitive, and independent research program in any area of inquiry related to Computational/Theoretical Chemistry. Applications in Materials and Nanoscience and/or Chemical Biology are of particular interest, but exceptional candidates in other areas of theoretical chemistry as well as senior candidates may also be considered.

 Candidates should have a Ph.D. degree, postdoctoral experience, proven research ability, and a strong commitment to undergraduate and graduate teaching. The successful candidate will be expected to develop a strong independent research program, work well in a multi-disciplinary collaborative research environment, and develop research expertise that will complement existing strengths within the Department of Chemistry.

All candidates must register on-line at: https://www.mcgill.ca/chemistry/apply and submit their application package electronically.

 The application package should contain a curriculum vitae, detailed research proposals, a start-up budget, and a statement of teaching experience and interests. As part of the registration process, candidates will be prompted for contact information for at least three referees who can write letters of recommendation on their behalf.

Review of applications will begin on January 3rd, 2018, with a tentative starting date of January 1, 2019. Salary will be negotiable, commensurate with qualifications and experience. McGill is a leading Canadian University, consistently ranked among the top Universities in the world. Located in downtown Montreal, a lively and multicultural large city with high quality of life, and excellent access to arts, culture, and sports. More information about McGill University and the Department of Chemistry may be found at: https://www.mcgill.ca/chemistry.

 McGill University hires on the basis of merit and is strongly committed to equity and diversity within its community. We welcome applications from all qualified candidates with the skills and knowledge to productively engage with diverse communities, including from racialized persons/visible minorities, women, Indigenous persons, persons with disabilities, ethnic minorities, and persons of minority sexual orientations and gender identities. McGill implements an employment equity program and encourages members of equity-seeking groups to self-identify. Persons with disabilities who anticipate needing accommodations for any part of the application process may contact, in confidence, Professor Angela Campbell, Associate Provost (Equity and Academic Policies) at (514) 398-1660 or at Angela.Campbell@mcgill.ca.

All qualified candidates are encouraged to apply; however, Canadians and permanent residents will be given priority.

 *********************************************************************************

 Poste de professeur adjoint en chimie informatique/théorique, Université McGill Le Département de chimie sollicite des candidatures pour un poste de professeur adjoint menant à la permanence en chimie informatique/théorique. Le candidat doit être désireux de mettre sur pied un solide programme de recherche concurrentiel et indépendant dans un domaine lié à la chimie informatique/théorique. Les programmes axés sur les matériaux et les nanosciences, ou la biologie chimique, retiendront particulièrement l’attention du Département. Cela dit, nous pourrions prendre en considération le dossier de candidats d’exception spécialisés dans d’autres sphères de la chimie théorique ainsi que de candidats chevronnés.

 Le candidat doit être titulaire d’un doctorat, posséder de l’expérience postdoctorale, démontrer de solides aptitudes pour la recherche et avoir un grand intérêt à l’égard de l’enseignement au premier cycle et aux cycles supérieurs. Le candidat retenu devra mettre sur pied un solide programme de recherche indépendant, travailler avec efficacité dans un cadre de recherche collaboratif et multidisciplinaire, et avoir une expertise de recherche venant complémenter les forces du Département de chimie.

 Tous les candidats doivent s’inscrire en ligne à https://www.mcgill.ca/chemistry/apply et soumettre par voie électronique leur dossier de candidature. Ce dossier doit comprendre leur curriculum vitæ, des propositions de recherche détaillées, un budget de démarrage et un énoncé sur leur expérience et leurs intérêts en matière d’enseignement. Dans le cadre du processus d’inscription, les candidats se verront également demander de soumettre les coordonnées d’au moins trois personnes susceptibles de fournir une lettre de recommandation. L’étude des candidatures débutera le 3 janvier 2018 en prévision d’une entrée en fonction le 1er janvier 2019. Le salaire est négociable et fonction de la compétence et de l’expérience. L’Université McGill est l’une des grandes universités du Canada et se classe année après année parmi les meilleures institutions d’enseignement supérieur du monde. Elle est située au cœur de Montréal, métropole multiculturelle animée offrant une belle qualité de vie ainsi que de nombreux attraits artistiques, culturels et sportifs. Pour obtenir de plus amples renseignements sur l’Université McGill et sur son Département de chimie, veuillez vous rendre à https://www.mcgill.ca/chemistry/fr.

 L’Université McGill recrute en fonction du mérite et souscrit pleinement à l’équité et à la diversité au sein de sa communauté. Elle accueille favorablement les demandes d’emploi des personnes de couleur et de minorités visibles, des femmes, des peuples autochtones, des personnes handicapées, des minorités ethniques, des personnes de toutes orientations sexuelles et identités de genre, et d’autres personnes qui possèdent les aptitudes et les connaissances leur permettant de travailler en collaboration avec diverses communautés. L’Université McGill met en œuvre un programme d’équité en matière d’emploi et invite les membres des groupes en quête d’équité à indiquer leur appartenance à ces derniers dans leur dossier de candidature. Les personnes handicapées qui pourraient avoir besoin de certains accommodements pour soumettre leur candidature sont invitées à communiquer en toute confidentialité avec la professeure Angela Campbell, vice-principale exécutive adjointe (équité et priorités académiques), au 514 398-1660 ou à angela.campbell@mcgill.ca.

 Nous encourageons toutes les personnes qualifiées à poser leur candidature, mais nous accorderons la priorité aux Canadiens et aux résidents permanents.